
I samband med att du formulerar problemet för din utredning kommer du med all sannolikhet behöva fundera över vem du egentligen skriver för. Denna fråga fokuserar vi på i detta avsnitt av Metoddoktorn.
Fördelarna med att skriva för en klart definierad användargrupp är många. Du kan då klart specificera poängen med din utredning och du har en bild av användaren som styr dig i de många besvärliga beslut som du måste fatta under utredningens gång. Som färdig ekonom kommer du att göra olika typer av utredningar, men de är oftast till för att användas för ett klart definierat beslut. En annan fördel är att många utredningar som har börjat som ett eget intresse har "fått" en uppdragsgivare när studenten definierat vilka han/hon utreder för och sedan vid en kontakt med en person i den användargruppen fått ett positivt gensvar som lett till ett uppdrag. Även om du inte har en uppdragsgivare så bör du ha en klar bild av de användare som du utreder för.
Men det är inte bara den du utreder för som ska kunna läsa din utredning. Uppsatsen är ju ett led i utbildningen och ska därför också vara möjlig för studenter och handledare att förstå och inte minst övertygas av. Och de läsarna har ofta andra intressen och förkunskaper än utredningens förstahandsintressenter.
Hur ska man kunna formulera en text som tillfredställer olika slags intressenter? En tänkbar lösning är att redan från början planera för två versioner från samma utredning. På så sätt kan du ta hänsyn till olika typer av läsare. Vissa är förmodligen inte särskilt intresserade av en utförlig genomgång av de metoder som använts, medan läsare inom högskolan tycker detta avsnitt är extra viktigt.
Metoddoktorn ska inte användas som referens i din uppsats. Använd i stället metodböcker och vetenskapliga artiklar som referenser.