Vad ska du undersöka?

Vet du vad din utredning ska handla om? Eller saknar du ett ämne och behöver veta hur du kan du gå tillväga för att bestämma vad du ska undersöka? I sådana fall följer här några tips till dig!

Olika källor för uppslag

Det finns många olika sätt att komma fram till ett ämne för din utredning. Här ges några exempel:

• Praktiska problem som du har stött på i någon verksamhet där du eller någon anhörig har varit inblandad för egen del.
  • Olika tidningar och tidskrifter skriver om olika problem som kan vara av intresse.
  • Företag och organisationer vänder sig ofta till högskolor och universitet med förslag på uppsatsämnen.
  • Forskare vid din institution kan också ha förslag på ämnen. Fördelen då är att du då på lite närmare håll kan ingå i en större grupp av forskare som intresserar sig för dina resultat.
  • Sist men inte minst finns förstås väldigt många studenter runt om i Sverige som redan har skrivit sina uppsatser. Av dessa kan du naturligtvis också hämta uppslag och inspiration.

De flesta uppsatser som har skrivits efter år 2008 hittar du i det digitala vetenskapliga arkivet DiVA: