Referenslistan längst bak i ditt arbete ska förteckna den litteratur du faktiskt har läst och som du hänvisar till i din text. Hur den ser ut påverkar i hög grad vilket intryck läsaren får av ditt arbete. Det är mödan värt att vara petig med sin referenslista och att vara konsekvent vid utformningen av de fullständiga referenserna.
Det viktigaste syftet med referenslistan är att den som läser ska kunna hitta dina källor. Vid MDU används olika system för referenser och källor. Två vanliga är APA och IEEE. Kolla med din lärare eller handledare om du inte vet vilket system som ska användas.
Referenshanteringsprogram är mjukvara som du använder för att samla och organisera dina referenser. Klicka gärna på länken i högerkanten för att komma till bibliotekets guide om referenshanteringsprogrammen EndNote, EndNote Basic (tidigare EndNote Online) och Zotero.
(Referenserna läggs i alfabetisk ordning efter upphovet, vanligen författarens efternamn.)
Almgren Bäck, G. (2024). Förebygga, överbrygga, utveckla: Tal-till-text och dess potential att främja elevers textproduktion i grundskolan [Avhandling, Linnaeus University]. https://doi.org/10.15626/LUD.536.2024
Aspelin, J., Östlund, D., & Jönsson, A. (2021). ‘It means everything’: Special educators’ perceptions of relationships and relational competence. European Journal of Special Needs Education, 36(5), 671–685. https://doi.org/10.1080/08856257.2020.1783801
Filikci, H. S. (2025). Kan tosprogede elever være ordblinde? Problematisering af ordblindhed og tosprogede elever i nationale danske politikker. Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE), 9(1), 1–24. https://doi.org/10.7577/njcie.5993
Hedenius, M., Petersson-Bloom, L., Helander, J., Jonsson, U., & Bölte, S. (2025). Dyslexi: Forskning och praxis i Sverige i en internationell kontext. Center of Neurodevelopmental Disorders vid Karolinska Institutet (KIND).
Kaneko, J., & Frankenberg, S. J. (2022). Att stötta nyfikenhetsdrivet lärande i förskolan. Nordisk barnehageforskning, 19(4), 45–67. https://doi.org/10.23865/nbf.v19.386
Här följer ett exempel på en referenslista enligt IEEE:
(Referenserna numreras och läggs till i listan alltefter som de dyker upp i dokumentets text.)
| [1] K. Berglund, Jakten på entreprenörer: om öppningar och låsningar i entreprenörskapsdiskursen, Diss. Ekonomihögskolan, Mälardalens högskola, Västerås, 2007 |
| [2] M. Alvesson, och S. Svenningson, Förändringsarbete i organisationer : om att utveckla företagskulturer, 2., [uppdaterade] uppl. Stockholm: Liber, 2014. |
| [3] B. Czarniawska-Joerges, “Dynamics of organizational control: The case of Berol Kemi AB, ”Accounting, Organizations and Society, vol. 13 nr. 4 ss. 415–430, 1988 Tillgänglig: https://doi.org/10.1016/0361-3682(88)90014-1. |
| [4] L. Ekstrand, och M. Wallmon, “The Thought-Provoking Art of Being a Social Entrepreneur,” I: Entrepreneurship in the Name of Society : Reader’s Digest of a Swedish Research Anthology, M. Gawell, B. Johannisson och M. Lundqvist, Red. Stockholm: KK-stiftelsen, 2009. |