Referera mera – om akademisk hederlighet – webbguide

en självstudieguide från Universitetsbiblioteket

Guider till olika referensstilar

Här finns manualer för de referensstilar som används på Mälardalens universitet: APA, Harvard, IEEE, Chicago/Oxford och MLA.

APA

APA är en standard som används i många olika discipliner inom samhällsvetenskap utöver psykologi och pedagogik. På MDU används den även inom energiteknik, byggnadsteknik och företagsekonomi för att nämna några områden.

På APA:s hemsida finns en del fritt material kring hur du använder APA-stilen både i din referenslista och i löpande text. Den tryckta manualen finns också på biblioteken i Eskilstuna och Västerås.

Länkar till olika APA-lathundar

Mer om APA

Tryckt exemplar i biblioteket

IEEE

används vid studier på IDT och ibland inom EST på Mälardalens universitet

MLA

Harvard

är ingen egen standard eftersom den kan variera beroende på vilket lärosäte du studerar vid. Den är mest lik APA-stilen och Chicago Manual of Style. Den är vanlig inom samhällsvetenskaper och till exempel företagsekonomi.

Chicago Manual Style

Chicago-stilens källhänvisningar finns i två varianter. Dels en stil med noter och bibliografi och dels en annan stil med författare och datum.

Oxford

Oxfordsystemet, använder fotnotsystem, oftast med en upphöjd siffra efter meningen (kallas not) och en fotnot längst ner på sidan i form av en siffra som följs av förklarande text eller en källhänvisning. Den här stilen som förekommer inom humaniora, till exempel litteraturvetenskap, historia och konstvetenskap möjliggör fler hänvisningar till fler slags källor än om du använder författare-år i löpande text.

Stilguiderna från Umeå universitet baseras på 17:e upplagan av The Chicago manual of style.

Chicago manual of style finns på MDU:s bibliotek och det finns en del material fritt här:

En webbresurs från Göteborgs universitet

Många referenser att hålla reda på?

Då kan du ta hjälp av ett referenshanteringsprogram som hjälper dig att samla och organisera dina referenser. Du kan integrera referenserna med MS Word så att du kan skapa automatiska litteraturhänvisningar i din text medan du skriver. Läs mer i bibliotekets guide om referenshanteringsprogram här nedan.