Lär dig söka - webbkurs

Hitta din kurslitteratur

Du hittar ofta information om din kurslitteratur i Canvas. Utifrån de uppgifterna kan du söka efter litteraturen i bibliotekets söktjänst Primo.

Du kan också hitta din kurslitteratur genom att söka fram kursplanen för den kurs du läser. Det gör du med hjälp av kursens namn eller kurskoden på den här sidan:

Här är ett exempel på hur det kan se ut om du söker på en kurs:
Börja med att söka på kurskoden (t.ex. FOA145). Klicka sedan på kursens namn. Då får du information om kursen.

Visar en bild på information som visas om en enskild kurs.

Därefter följer en uppgift om när kursen började gälla t.ex. Giltig från Hösttermin 2018. Klicka på rubriken så visas litteraturlistan.

Visar en bild på en litteraturlista innehållande en bok.

För att få veta om boken finns på MDU:s bibliotek klickar du på LIBRIS-ID. Då får du upp uppgifter om boken i databasen LIBRIS. Där klickar du på Bibliotek i Mellansverige om möjligheten finns.

Visar en träff på en bok i databasen LIBRIS.

Om Mälardalens universitet finns med så klickar du på Tillgänglighet vid MDU. Då får du veta om boken går att låna eller kanske redan är utlånad men går att läsa på plats i biblioteket men inte låna hem (KURSREF).