Lär dig söka - webbkurs

Sökteknik

De är viktigt att hitta bra sökord. Vilka begrepp används inom ditt ämnesområde? Du kan också behöva fundera på om det finns ord med samma eller liknande betydelse - synonymer. Tänk på att du oftast behöver översätta sökorden till engelska.

Du kan kombinera dina sökord på olika sätt. Om alla ord skall finnas med kan du oftast bara skriva in dem i sökrutan t.ex. design computer software. Använder du ett sökformulär så kombinerar du orden med AND.

Sökning i en databas som visar hur man skriver ett sökord på varje rad i ett formulär och kombinerar raderna med AND.

Om du vill bredda din sökning  så kan du avsluta ett ord med en asterisk t.ex. design*.  Då får du träffar på alla ord som börjar med design oavsett hur de slutar som exempelvis - design, designs, designer, designing.

Om det finns flera ord för samma begrepp blir det en mer heltäckande sökning om du kombinerar dem med OR
t.ex. firms OR enterprises OR corporations OR companies.

Här kan du öva på att använda olika sorters sökteknik: