Att söka strukturerat – webbguide

Att söka med ämnesord

Ämnesord är bestämda ord som beskriver artiklars innehåll. Många databaser har en förteckning över ämnesord som du kan använda för att hitta dina sökord. Förteckningen kan t ex kallas Thesaurus eller Subject headings.

De flesta artiklar i databaser blir taggade med ämnesord vilket gör att du kan använda dem som sökord. Fördelen med att använda ämnesord som sökord är att det är en gemensam terminologi som används för begrepp som kan uttryckas på olika sätt.

Ämnesord kan även vara en bra hjälp till att hitta andra närliggande ord.

Exempel:

Det kan ta ett tag innan artiklar i en databas blir indexerade med ämnesord. Det är därför bra att blanda ämnesord och "naturligt språk" när du söker. På så sätt blir risken mindre att du missar relevant material.

Sammanfattning & tips

• Har du hittat några relevanta artiklar– se hur de har blivit indexerade i databaser, om de har några ämnesord, author keywords etc.
  • Använd tesaurus eller ämnesordslista - finns det smalare/bredare eller relaterade termer?
  • Fråga en kollega
  • Fråga en bibliotekarie
  • Sök både med naturligt språk och med ämnesord