Pedagogik och didaktik - ämnesguide

Artiklar

Databaser för vetenskapliga artiklar

För dig som läser pedagogik eller en lärarutbildning, kan olika slags databaser vara relevanta i olika skeden i ditt arbete, och beroende på ditt ämne eller inriktning.

Nedan finns tre klickbara flikar.

Under fliken Utbildningsvetenskap hittar du databaser inom pedagogik och didaktik.

Under fliken Angränsande ämnen hittar du databaser inom t. ex. psykologi, språk och matematik som du kan behöva om du exempelvis läser ett lärarprogram.

Under fliken Tvärvetenskapligt hittar du databaser som täcker in olika ämnesområden.

Nordiska databaser och tidskrifter

Små svenska och nordiska tidskrifter är inte alltid med i stora, internationella databaser. Nedan finns två klickbara flikar.

Under fliken Nordiska databaser hittar du nordiska forskningsportaler, alltså nationella samlingar av publicerad forskning. De är tvärvetenskapliga.

Under fliken Nordiska tidskrifter hittar du länkar till vetenskapliga tidskrifter inom utbildningsvetenskap, publicerade i Norden. Om någon av tidskrifterna behandlar ett ämne som ligger nära det du söker kan det löna sig att titta igenom tidskriftens arkiv.

Tänk på att söka både på engelska och på de olika nordiska språken.

Hur hittar jag hela artikeln?

Det finns olika sätt att hitta en artikel i fulltext, och ibland kan det krävas många klick innan du når fram:

1. PDF direkt i databasen.
  2. Full text-länken: Använd bibliotekets länkning för att hitta artikeln via en annan databas.
  3. Google Scholar
  4. Tidskrift i biblioteket
  5. Fjärrlån – Om du inte hittar artikeln på något av dessa sätt betyder det antagligen att vi inte har tillgång till den. Då får du göra ett fjärrlån. Det betyder att vi beställer artikeln från något annat bibliotek. Du gör då en beställning via bibliotekets webbplats. Vi skickar sedan artikeln med post hem till dig.

Kom ihåg att det nästan alltid går att få tag på en artikel som du behöver. Välkommen att kontakta oss på biblioteket, så hjälper vi dig.

Nedan finns en utförlig steg-för-stegguide till att hitta fulltexter.