Byggnadsteknik – ämnesguide

Hur registrerar och publicerar jag mitt examensarbete i DiVA?

När du skrivit din uppsats är det ett krav att du ska publicera den i DiVA.  DiVA är en söktjänst för 49 olika lärosäten i Sverige och där kan du hitta både studentuppsatser och publicerad forskning.

När du publicerat din uppsats i DiVA blir den också sökbar i Uppsök och uppsatser.se. Den kommer även bli indexerad i Urkund vilket gör att den får ett visst skydd mot eventuella försök till plagiat.

Du kan vid registreringen välja om din uppsats endast ska synas i vår lokala DiVA-katalog för MDU eller om den även ska synas om du söker i den nationella DiVA. Du kan också välja att inte göra din uppsats publikt synlig.

På bibliotekets webbplats hittar du information om hur du gör steg för steg för att registrera och publicera din uppsats i DiVA.