Mälardalens universitet | Mälardalens universitet

Legimus och tillgänglig läsning

Information om vem som får teckna konto i Legimus, vilket material som finns och hur man använder det.

Att referera till och citera ur talböcker

Det ska fungera likadant att referera och citera ur talböcker enligt det referenshanteringssystem som du ska använda. Men du bör visa att din referens hänvisar till en talbok.

Referera

Den information du behöver för att referera till boken hittar du på Legimus på webben. Sök fram boken och klicka på bokens titel. Den information om boken som du behöver hittar du genom att klicka på fliken ”Beskrivning” på nedre delen av sidan.

Som förlag ska du ange Myndigheten för tillgängliga medier, (MTM) och sedan årtal. Förlagsort är Johanneshov fram till 2019. Om talbokens år är 2020 eller senare ska det vara Malmö som är förlagsort.

Citera

Om du vill citera en mening ur en bok måste du i din referens även ange sidnummer. Använd funktionen ”Var är jag” i appen för att hitta sidnummer. Du hittar funktionen under de tre prickarna.

I Easy Reader hittar du sidnummer i nedre delen av fönstret. Dubbelklicka på meningen du vill citera för att vara säker på att siduppgiften har uppdaterats.

Ikoner som hittas i appen Legimus:

Ikoner som hittas i appen Legimus