Mälardalens universitet | Mälardalens universitet

Legimus och tillgänglig läsning

Information om vem som får teckna konto i Legimus, vilket material som finns och hur man använder det.

Hur kollar jag om litteraturen till kommande kurser finns?

Det tar 6-12 veckor att tillverka en ny talbok, här kan du läsa hur du gör för att beställa en ny talbok.

Som student har du rätt att beställa de böcker som du måste läsa, den obligatoriska litteraturen. Undantag finns, till exempel om du ska läsa en avhandling som finns att ladda hem via Internet.

Du som använder talböcker eller punktskrift i studierna behöver vara aktiv och kolla kurslitteraturen så snart den informationen läggs i kursplanen. På MDU ska lärare se till att kurslitteraturen är beslutad och offentliggjord åtta veckor före kursstart. Du behöver kolla litteraturlistorna direkt när de släpps.

Du hittar kurslitteraturlistor via Studentwebben på MDU. Hitta rubriken ”Studieinformation” och länken ”Utbildningsplaner och kursplaner”.

Bild på hur länken ser ut:

Bild som visat att man hittar information om kurslitteratur under rubriken Studieinformation och sedan länken  Utbildningsplaner och kursplaner.

I sökrutan för Sök kurs- och utbildningsplaner skriver du kursens titel eller kurskod, till exempel VAA200. Sedan klickar du på den nyaste kursen. Listan över litteratur till din kurs hittar du genom att klicka på den nyaste terminen.

När du har letat fram en aktuell lista över kurslitteraturen söker du efter böckerna i Legimus. Om någon bok saknas i Legimus vänder du dig till oss på biblioteket. Fyll gärna i formuläret för att beställa, eller ring oss så hjälper vi dig att fylla i.

Några veckor efter att din beställning kommit till oss kommer MTM att lägga ett förväntat datum för när boken blir klar i Legimus, men räkna med att det kommer att ta sex till tolv veckor.

Nu förstår du varför du behöver kontrollera att böckerna finns så lång tid innan du ska läsa dem. Om din beställning kommer till oss strax innan kursen börjar hinner den kanske ta slut innan du har fått en bok att läsa.