Referenshanteringsprogram – webbguide

Lagring och säkerhet

EndNote-bibliotek är en databas och för att fungera korrekt behöver programmet spara filer i en förutbestämd ordning. EndNote-bibliotek är därför känsliga för all form av automatisk säkerhetskopiering som kan störa programmets egna synkroniseringsprocess. Undvik därför att spara ditt EndNote-bibliotek på t ex: iCloud, DropBox, OneDrive, SuiteSync, GoogleDrive, Box, etc.

Spara ditt EndNote-bibliotek på en plats som är på din lokala hårddisk på din dator och som inte på något sätt synkroniseras av tredje part. Synkroniseras din dator automatiskt så behöver du aktivt gå in och göra så att biblioteket sparas på din lokala dator.

Följ stegen nedan under "Så här lagrar du ditt EndNote-bibliotek säkert på din personaldator".

Spara säkerhetskopior av ditt EndNote-bibliotek

Så snart du har skapat ett bibliotek med ett större antal referenser så är det klokt att spara en komprimerad biblioteksfil som back-up i fall något skulle hända med din dator. Den komprimerade bibliotekfilen kan du spara på valfri plats.

Om ditt komprimerade bibliotek (.enlx) är sparat på OneDrive eller någon molnlagring (OneDrive, SharePoint, Box Sync, Google Drive och iCloud), rekommenderar vi att du kopierar filerna till en annan plats på din dator innan du öppnar arbeta med dem i EndNote.

MDU-anställd - så här lagrar du ditt EndNote-bibliotek säkert på din personaldator

När du laddat ner EndNote och ska öppna programmet för första gången kommer du att få välja att du vill skapa ett nytt bibliotek.

EndNote Create a new library

Ditt EndNote-bibliotek sparas då automatiskt i mappen Dokument under Den här datorn

EndNote This PC Documents

Eftersom MDU, som en back-up, synkar innehåll på din dator mot OneDrive, så kommer även synkning att göras av ditt EndNote-bibliotek. Det kan skapa problem och göra filerna korrupta. För att säkerställa att filerna inte blir korrupta, gör därför så här:

1. Högerklicka på enl.-filen innehållande ditt EndNote-bibliotek
  2. Välj "Always keep on this device"

På så sätt säkerställs att filerna sparas lokalt på datorn.

Du kan se att filerna är lokalt sparade genom att cirkeln efter filnamnet blir grön.

Student - så här sparar du EndNote på din privata dator

Spara alltid ditt EndNote-bibliotek på en plats som är på din lokala hårddisk på din dator och som inte på något sätt synkroniseras av tredje part. Om din dator synkroniseras, t ex med OneDrive, gör enligt stegen ovan.

Glöm inte att med jämna mellanrum spara en backup av ditt EndNote-bibliotek som en komprimerad fil.