Mälardalens universitet | Mälardalens universitet

Legimus och tillgänglig läsning

Information om vem som får teckna konto i Legimus, vilket material som finns och hur man använder det.

Hur laddar jag ner programmen?

Appen Legimus

Talböcker kan användas i mobiler och surfplattor via appen Legimus. Appen hittar du i Play eller Appstore. För att använda böckerna ska du logga in med ditt Legimuskonto.

Easy Reader

Talböcker kan användas i dator med hjälp av ett läsprogram, du kan ladda ner läsprogrammet Easy Reader gratis från Legimus hemsida.

Om du laddar ner Easy Reader kommer din dator troligen att varna för att programmet inte kommer från en betrodd utgivare. Om du vill ladda ner programmet behöver du ändra din dators säkerhetshetsinställningar för att tillfälligt godkänna filen.

Tor Talk

Förutom böcker kommer du att behöva läsa artiklar och andra texter som inte kan beställas som talböcker. För att få höra de texterna upplästa kan du använda den talsyntes som universitetet erbjuder, den är gratis för studenter och anställda vid MDU. Den heter Tor Talk.

Ett tips är att kopiera licensnyckeln som finns för programmet så att du kan öppna Tor Talk.

Du får automatiskt två röster för talsyntes på svenska och en röst för engelska. Det finns många fler språk och röster som du kan ladda ned, klicka på det lilla plustecknet på Tor Talks webbsida så ser du hela menyn.