Vårdvetenskap - ämnesguide

Referenshantering enligt APA

Det referenssystemet som används inom vårdvetenskapliga utbildningar på Mälardalens universitet är APA (American Psychological Association). Hur du ska referera enligt APA hittar du i "Publication Manual of the American Psychological Association".

American Psychological Association har även gjort en elektronisk guide som heter Academic Writer Tutorial: Basics of Seventh Edition APA Style. Du hittar den via länken nedanför.

American Psychological Association står också bakom bloggen "APA Style Blog", där du kan hitta svar på dina frågor kring referenshantering. Du kan klicka dig fram i menyn över olika ämnen eller söka på just det du är ute efter. Du hittar länken nedanför.

Referera

Att referera till andras texter är centralt i allt skrivande vid universitetet.

På biblioteket webbplats hittar du guider till olika referensstilar som kan hjälpa dig på vägen:

Det finns också en självstudieguide Referera mera om konsten att referera. Där kan du lära dig mer om varför och hur du ska referera och hur du undviker plagiat:

Använda referenshanteringsprogram

Ibland kan det bli många referenser att hålla ordning på. Då kan du ta hjälp av ett referenshanteringsprogram. Det hjälper dig att samla och organisera dina referenser. Du kan integrera referenserna med MS Word så att du kan skapa automatiska litteraturhänvisningar i din text. Läs mer i guiden om referenshanteringsprogram: