Referenshanteringsprogram – webbguide

Ladda ner EndNote till din dator

Som student eller anställd på MDU har du möjlighet att kostnadsfritt ladda ner och använda EndNote.

Gör så här: :

1. Om du är student: Gå till sidan Programvaror för nedladdning

För att komma åt sidan måste du logga in med din studentmejl/MDU-konto.

Om du är anställd på MDU: Ladda ner EndNote från Software Center på din personaldator.

1. Välj EndNote21 bland programmen.
  2. Klicka på "Mac Endnote21" eller "Win EndNote21" beroende på din typ av dator.

OBS! extrahera filerna innan installation på PC

1. Starta installation
  2. Godkänn de användaravtal som dyker upp och klicka igenom alla installationssteg.

(Det går bra att låta alla alternativ/frågor som dyker upp vara ikryssade på sina förvalda värden)

1. Avsluta installationen och starta Endnote

EndNote och Word

När du laddat ner EndNote 21 till din dator följer även insticksprogrammet Cite While You Write med. I Worddokumentet finns nu fliken EndNote 21. Du kan behöva starta om datorn för att den ska synas.

EndNote i Word

Skapa ett EndNote Online konto

EndNote Online är en webbaserad version av EndNote. Du använder programmet via en webbläsare till skillnad från EndNote desktop som är bundet till en viss dator.

EndNote Online saknar en del av funktionerna som finns i EndNote. Fördelen med EndNote Online är att du kan använda den från vilken dator som helst.

Om du har installerat Endnote desktop kan du skapa ett Endnote online-konto från programmet, välj Help > Endnote online. Följ stegen för registrering.

Koppla ihop EndNote desktop med EndNote Online (sync)

Du kan använda både EndNote och EndNote Online, du för då samman dina olika referenser genom att synka dina bibliotek. Koppla ihop din desktop med Endnote online genom att välja Library > Sync

Genom att synka ditt EndNotedesk-top bibliotek med ditt EndNoteonline bibliotek så skapar du en kopia av biblioteket vilket kan fungera som en back-up ifall något skulle hända din dator. Glöm inte att synka och spara dina bibliotek regelbundet.