Mälardalens universitet | Mälardalens universitet

Legimus och tillgänglig läsning

Information om vem som får teckna konto i Legimus, vilket material som finns och hur man använder det.

Vilka böcker finns i Legimus?

I Legimus finns flera olika typer av böcker. Du kommer att hitta kursböcker, men det finns också andra böcker som du kanske vill läsa för nöjes skull.

Talböcker

Det finns talböcker som är upplästa av en människa. Det finns även talböcker med text, där bokens text syns på skärmen och en färgmarkering följer uppläsningen. De talböcker som även innehåller text är oftast upplästa av en talsyntes, en datorröst.

Punktskrift

Det finns även böcker i punktskrift i Legimus. Punktskrift betyder att du läser böckerna genom att använda fingertopparna, tecknen är taktila. Den person som läser punktskrift eller brailleskrift kan låna böcker i papper, eller låna böcker i formatet e-text. E-text är anpassad för att läsas på en punktskriftsplatta eller med hjälp av ett punktskriftstangentbord.

För att låna punktskriftsböcker som fysiska böcker behöver du kontakta Legimus: