Datavetenskap och robotik – ämnesguide

Att läsa med öronen?

TorTalk talsyntes - att läsa med öronen

För att öka fokus i din läsning kan talsyntesprogrammet TorTalk vara ett hjälpmedel. TorTalk läser upp text på skärm, till exempel artiklar, e-böcker och kompendier. För att läsa kopieringsskyddade pdf:er använder du OCR-funktionen i Tortalk.

Du kan även använda TorTalk till att läsa upp din egen text, från exempelvis ett worddokument, vilket gör det lättare att upptäcka missar och obegripligheter.

TorTalk är gratis för dig som är student på MDU.

Text på annat sätt - Legimus

Talböcker och punktskriftsböcker finns för dig som har en läsnedsättning, till exempel har en synskada eller har adhd, för situationer då text tryckt på papper inte fungerar.

I Legimus finns talböcker som är upplästa av en människa. Det finns även talböcker med text, där bokens text syns på skärmen och en färgmarkering följer uppläsningen. De talböcker som även innehåller text är oftast upplästa av en talsyntes, en datorröst. Punktskrift betyder att du läser böckerna genom att använda fingertopparna.

För att låna de här böckerna behöver du kontakta biblioteket och ansöka om att teckna konto för Legimus.