E-böcker på MDU – webbguide

Hur hittar du bibliotekets e-böcker, vilka program behöver du för att läsa dem, hur mycket kan du skriva ut m.m.

Så här gör du för att ladda hem en e-bok

1. Gå till bibliotekets startsida mdu.se/bibliotek och sök efter boken i den stora orangea sökrutan. Till höger under "Justera dina träffar" väljer du "böcker" och "fulltext" för att begränsa dig till enbart e-böcker.

2. Om du sitter utanför campus måste du logga in med ditt MDU-konto för att komma åt e-böckerna.

3. För att kunna ladda ner e-böcker krävs ofta att man skapar ett konto hos e-boksleverantören. Det kostar ingenting.

4. Nu måste du ladda hem ett program för att läsa e-böcker.

Android: Välj t.ex. Bluefire Reader eller Adobe Digital Editions i Marketplace/Playbutiken.

iPad eller iPhone: Välj t.ex. Bluefire Reader eller Adobe Digital Editions i App Store eller på iTunes hemsida.

Dator: Ladda hem programmet Adobe Digital Editions.

5. Skaffa ett Adobe ID på Adobes webbplats .Ett e-postmeddelande med en verifieringslänk skickas från Adobe. Klicka på länken för att aktivera Adobe ID:et.

6. Klicka på "Download".

Hos några av leverantörerna får du välja om du vill ladda ner hela boken eller bara enskilda kapitel. Lånetiden samt hur många sidor man får skriva ut varierar beroende på vilken leverantör boken kommer från. Läs mer i den här guiden under respektive leverantör.

Behöver du hjälp?