Referenshanteringsprogram – webbguide

Vad är Endnote?

EndNote är ett referenshanteringsprogram som du använder för att samla och organisera dina referenser och dokument. Du kan integrera programmet i MS Word så att du kan skapa automatiska litteraturhänvisningar i din text och referenslistor medan du skriver.

Med EndNote skapar du bibliografier för dina vetenskapliga artiklar. EndNote formaterar citat och bibliografier. Du kan söka efter och ange referenser och hitta fulltextartiklar till EndNote.

• Infoga citat och generera bibliografier i din valda stil medan du skriver.
  • Sök i databaser och importera referenser och fulltextartiklar på några sekunder.
  • Dela referenser och samarbeta med dina kollegor.
  • Importera, indexera, kommentera och hantera alla dina PDF-artiklar på ett strukturerat sätt.

Hur fungerar EndNote?

EndNote Desktop
  • Endnote är ett program som installeras lokalt på datorn (Endnote Desktop)
  • Dina referenser i Endnote desktop sparas på din hårddisk
  • Om du är student eller personal på Mälardalens universitet har du fri tillgång till EndNote Desktop.
Word
  • När du installerar Endnote desktop installeras en plug-in till Word, "Cite While You Write"
  • "Cite While You Write" ger dig tillgång referenserna i ditt Endnote-bibliotek medan du skriver och gör att du kan koppla dem till din text.
EndNote Online
  • Endnote Online är en webversion av Endnote desktop och möjliggör åtkomst till dina referenser från vilken dator som helst. EndNote Online är sammankopplat med ditt desktop-konto.
  • Endnote Online kan användas ensamt eller tillsammans med Endnote Desktop som en "spegling" och back-up av ditt EndNote-bibliotek
EndNote Basic
  • EndNote Basic är kostnadsfri att använda och du behöver inte ha något program (EndNote Desktop) installerat på din dator. Skapa ett konto på myendnoteweb.com EndNote Basic har färre funktioner än EndNote online och EndNote desktop.

Film: Kort introduktion till EndNote för PC

Film: Kort introduktion till EndNote för Mac